ZákladnÃm pravidlem silniÄnÃho provozu, které vÄ›tÅ¡inou znajà již malé dÄ›ti, je to, že za volant nesmÃme usednout po vypità alkoholu. Pokud policie pÅ™i dechové Äi krevnà zkouÅ¡ce pÅ™ijde byÅ¥ jen na jeho stopy, máme zadÄ›láno na pořádný problém.
Â
ZajÃmavé vÅ¡ak je, že v tomto jsme mezi zemÄ›mi, a to i v Evropské unii, výjimka. Mnohé státy totiž malé množstvÃ, obvykle do 0,3 Äi 0,4 promile, tolerujÃ. Pouze pokud vám naměřà vÃce, jedná se o poruÅ¡enà zákona. Je tedy na mÃstÄ› se zajÃmat o to, který pÅ™Ãstup je vlastnÄ› lepÅ¡Ã.
Â
Â
Ten tolerantnÄ›jÅ¡Ã vycházà z toho, že malé množstvà alkoholu v krvi naÅ¡e soustÅ™edÄ›nà ani reflexy prakticky neovlivnÃ. Na Å™Ãzenà tedy nemá vliv, a bylo by tedy zbyteÄné za nÄ› Å™idiÄe trestat. A zdálo by se, že tomu tak skuteÄnÄ› je. Nové výzkumy vÅ¡ak ukazujÃ, že to tak jednoduché nenÃ.
Â
V prvnà řadÄ› je potÅ™eba si uvÄ›domit, že každý ÄlovÄ›k má jinou toleranci k alkoholu. To, co jeden ani nepocÃtÃ, druhého může prakticky položit. Nelze tedy moc dobÅ™e stanovit „bezpeÄnou hladinu“, neboÅ¥ ta se u každého nacházà nÄ›kde jinde.
Â
Â
Také je tu fakt, že i když v daném okamžiku naměřà hodnotu, která se do onoho omezenà vejde, policisté nemohou vÄ›dÄ›t, jak dlouho již Å™ÃdÃ. Je totiž celkem dobÅ™e možné, že když vyjÞdÄ›l, mÄ›l hodnoty podstatnÄ› vyÅ¡Å¡Ã.
Â
NavÃc se ukazuje, že již minimálnà množstvà alkoholu má na lidský mozek vliv, pÅ™edevÅ¡Ãm pak zpomaluje pÅ™edávánà elektrických impulsů mezi neurony. To vede ke zpomalenà reakcÃ, což může být na silnici velmi nebezpeÄné.
Â
Ukazuje se tedy, že naÅ¡e cesta, kdy nesmÃme mÃt v krvi ani stopu po alkoholu, je v tomto pÅ™ÃpadÄ› lepÅ¡Ã. Bohužel, jak ukazujà pravidelné kontroly, nenà toto opatÅ™enà mnohdy dodržováno. To pak pÅ™ispÃvá ke stále vÄ›tÅ¡Ãmu poÄtu dopravnÃch nehod, aÄkoliv roli hrajà samozÅ™ejmÄ› i jiné faktory. JistÄ› vÅ¡ak nenà potÅ™eba pÅ™idávat dalÅ¡Ã a riziko jeÅ¡tÄ› zvyÅ¡ovat, zvláštÄ› když nejedeme sami.
Pages: